Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet.
Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver:
”Outsourcing är ett engelskt låneord och betyder att ett företag låter ett annat sköta en eller flera processer”.
I Svenska Akademiens ordlista över svenska språket (SAOL) definieras outsourcing som ”utläggning av verksamhet på entreprenad”.
Hur kan då outsourcing användas inom försäljning? Jo, exempelvis:
- Att outsourca delar av säljprocessen, exempelvis att skaffa leads
- Att outsourca hanteringen av vissa kundsegment, geografiska områden eller sektorer som på olika sätt är svåra att nå
- Att outsourca en enskild produkt, ett serviceområde eller aktiviteter såsom produktlanseringar
Som med andra former av outsourcing, så kommer inte de främsta fördelarna från från minskade kostnader. Snarare är det en mer effektiv intäktsgenerering till följd av mer kunnig och specialiserad säljande personal.
Förväntan är en ökad kvalitet och professionalism i försäljningen som ska leda till högre kvalitet i säljarbetet, en ökad aktivitetsnivå och i slutändan ökade intäkter.
Har du erfarenheter kring att outsourca delar av försäljningsarbetet? Dela gärna med dig av dina erfarenheter och insikter nedan.