Låt varje medarbetare göra skillnad

Listan på positiva effekter av medarbetares agerande kan bli lång och effekterna växer med tiden.

Vi var på väg mot Sandhamns Seglarhotell för att fira. Som vi hade längtat.

Väl vid bryggan för båtens avgång insåg vi att något var fel. Helt fel. Ingen människa. Ingen båt. Turlistan hade visat fel.

Enda sättet att komma till Sandhamn är med båt och utan båt ingen vistelse. Den härliga helgen ute i skärgården byttes ut mot mörka tankar. Jag slog numret till Seglarhotellet och berättade vad som skett. Det var då jag fick uppleva det. Det var då det skedde.

Agera för kundens bästa

Seglarhotellet var inte ansvariga för turlistan. Men medarbetaren på Seglarhotellet lyssnade. Han tog in. Han utvärderade alternativ och agerade. Det fanns i honom. Det kändes som att han genuint ansåg att det var så Seglarhotellet skulle möta sina kunder.

De skickade ut sin egna lilla båt och hämtade upp oss, de bjöd på kaffe vid ankomsten och de uppgraderade vårt rum “det stod ändå ledigt”.

Oj vad vi var tacksamma.

Ge medarbetarna rätt förutsättningar

Det finns mycket andra företag kan lära av denna episod. Listan på positiva effekter av en medarbetares agerande kan bli lång och den växer med tiden. Vad är värdet över tid att en kund:

  • genuint rekommenderar andra potentiella kunder?
  • väljer att köpa från er framför en konkurrent?
  • börjar köpa mer?

Jag tänker på alla tusentals butiker i vårt land och alla servicecenter – med tusen och åter tusen medarbetare. Potentialen att få dessa medarbetare att aktivt skapa ytterligare värde för sina kunder är stor. Vad är det som kostar lite för er som företag men som ger stort värde för kunden? Hur kan ni säkerställa att fler medarbetare skapar mer av det värdet?

Ett ständigt pågående förbättringsarbete

Den här typen av förbättringsarbetet pågår i alla typer av företag hela tiden. Men samtidigt ser vi att medarbetare många gånger hamnar i gamla hjulspår “Så här har vi alltid gjort”, “Så här brukar vi göra” – förbättringsarbetet går att göra mer metodiskt och faktabaserat:

  • Var börjar kundens köpprocess? (den börjar tidigt)
  • Vilka är kundernas behov och förväntningar på er som leverantör under alla steg i köpprocessen? (innan, under och efter köpet)
  • Vad är det därför era medarbetare ska fokusera på för att möta eller till och med överträffa kundens behov och förväntningar?

Det här är helt centrala frågor. Rita ner processen. Sätt ord på vad kunden gör i de olika stegen. Vad har kunden för behov, där och då? Vad konkret ska er personal därför göra för att skapa än mer värde för kunden?

Utmaningen blir sedan att säkerställa att varje medarbetare gör precis det som krävs “får det att hända”. Varje gång. Varje dag. För all framtid.

Slutsats

Potentialen att aktivt skapa mer kundvärde med företagets befintliga medarbetare finns inom alla storlekar av företag, inom alla branscher.

Om ni har funderingar kring hur ni kan få det att hända i ert företag, så är ni varmt välkomna att höra av er. Vi gör alltid vårt bästa för att vägleda er framåt och vi delar gärna med oss av våra kunskaper och erfarenheter.

Och som alltid – det är spännande och givande att höra dina tankar och kommentarer. Kom ihåg att följa oss på LinkedIn. Vi publicerar där nyheter och artiklar inom metodiskt och faktabaserat sälj- och marknadsarbete!

(Visited 216 times, 1 visits today)
Dela...
Facebooktwitterlinkedin

Läs mer om säljutveckling!

Faktabaserat säljarbete
VIktor Andermo

Att sälja eller att köpa

Att sälja eller att köpa. Två sidor av samma mynt. Den ena sidan av bordet och den andra. Kanske framförallt den andra. För det är ju dom på andra sidan bordet som vi finns till för. För kunderna, eller hur?

Läs mer »
Faktabaserat säljarbete
VIktor Andermo

Öka intäkterna med +22%

Om ni: attraherar 5% fler kunder (Antal kunder) får kunderna att stanna 5% längre (Duration) får kunderna att köpa 5% fler gånger (Frekvens) får kunderna att köpa för ett 5% större belopp (Belopp) Då ökar intäkterna med +22%. (figur 1)

Läs mer »
Faktabaserad kundanalys
Erik Jonsson Kumlien

Börja med dina befintliga kunder i säljarbetet

Många säljare lägger för mycket tid på kunder med liten potential och för lite tid på kunder med stor potential. Man har svårt att besvara – vilka kunder ska vi egentligen prioritera och vilka ska vi inte lägga tid på?

Läs mer »
Dagligt metodiskt säljarbete
Erik Jonsson Kumlien

Budgivningsmekanismer

Att som säljare möta inköpare idag är inte lätt. Inköparen har sina metoder, utvärderingsverktyg och är svår att ens få möjlighet att prata och diskutera med. Därför kommer vi försöka hjälpa dig att bli bättre rustad i mötet med en

Läs mer »
Organisation
Erik Jonsson Kumlien

Outsourcing inom försäljning

Det blir allt vanligare att man hör talas om ”outsourcing” i olika sammanhang, även inom försäljning. Låt oss därför dyka ner lite mer i ämnet. Till att börja med, vad är outsourcing? Exempelvis Wikipedia skriver: ”Outsourcing är ett engelskt låneord

Läs mer »

Ladda ner vårt white paper gratis!

Vilken ytterligare intäktspotential finns i er befintliga kundportfölj? Ladda ner vårt white paper om faktabaserad kundanalys.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Genom vårt nyhetsbrev får du ta del av artiklar inom proaktivt, metodiskt och faktabaserat sälj! Börja prenumerera idag!

Behöver du vägledning?

Ring oss eller använd kontaktformuläret så hör vi av oss till dig inom kort. Vi hjälper dig med alla typer av frågor inom sälj.