Kundflöden enligt badkarsmodellen
Mät kundflödena in, i och ut ur ert kundkar och identifiera lönsamhetsläckage. Vilka kunder kommer in och utvecklas väl? Vilka kunder lämnar? Vilka tidigare aktiva kunder återaktiverar ni?
Mät kundflödena in, i och ut ur ert kundkar och identifiera lönsamhetsläckage. Vilka kunder kommer in och utvecklas väl? Vilka kunder lämnar? Vilka tidigare aktiva kunder återaktiverar ni?
Mät flödena in, i och ur ert kundkar. Hur ett badkar fungerar känner vi alla till. Som smutsig och liten klev vi ner i det varma karet och våra kroppar täcktes av vatten. När vi badat färdigt kunde vi vid uppgång skönja en mörk linje som avslöjade vattennivån och hur smutsiga vi varit.
Ett badkar är en bra och viktig metafor för ett företags kundportfölj.
Företaget fyller på sitt “kundkar” med nya kunder och förlorar medvetet eller omedvetet redan befintliga kunder. Det är temperaturen på och flödet av kunder som avgör företagets intäkter. Hög nivå och heta kunder innebär stora intäkter.
Jo, vi träffar många gånger företagsledare, försäljnings- och marknadschefer som förvisso vet att kunder kommer och kunder går, men som inte har koll på nivåerna av kunder, vad kunderna köper och temperaturen i kundkaret (hur kunderna beter sig). Många chefer lutar sig exempelvis tillbaka vid en konstant nivå av totala antalet kunder och konstaterar, “det är samma kunder som köper från oss i år som köpte förra året, allt är frid och fröjd”. Men det kan vara helt fel.
Följande flöden av kunder finns inom alla företag och organistioner (bilden ovan), oavsett verksamhetens art och storlek:
En av våra tidigare uppdragsgivare sålde produkter till andra företag “B2B”. Bilden till ovan visar hur deras kundkar såg ut:
Bilden av kundportföljen väckte en rad nya frågor hos vår uppdragsgivare. Varför lämnade de 90 kunderna? Vilka är dessa kunder? Varför har vi gått från 131 till 72 kunder och vad kan vi göra för att täppa till läckaget?
Alla företag kan på samma sätt mäta flödena in, i och ur sitt kundkar och på så sätt få bättre möjlighet att förstå och påverka nivåerna av antalet kunder och de intäkter de genererar.
Eftersom allt försäljnings- och marknadsarbete syftar till att antingen öka nivån i kundkaret och/eller höja temperaturen, så får ni genom att ta kontroll på kunderna ett kvitto på hur intäktsarbetet går. Så att det finns ett härligt, varmt företag att gå till. Hur ser era kundflöden ut? Hur varmt är ert kundkar?
Erik Jonsson Kumlien, VD
erik@ccustomer.se
+46 70 362 76 22
CCustomer AB är ett konsult- och SaaS-bolag som har utvecklat en faktabaserad metod, med tillhörande programvara, för att hjälpa säljteam att bli mer effektiva, så att man säljer mer. Bolaget grundades 2013.
Säljarbete sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg