Det kostar många gånger mer att skaffa en ny kund än att behålla en befintlig.
Det kostar många gånger mer att skaffa en ny kund än att behålla en befintlig. Ändå lägger företag ofta ett oproportionerligt stort fokus på att attrahera nya kunder istället för att behålla och utveckla de redan befintliga.
Frederick F. Rechheld, “The Loyalty Effect” 2001
Fördelarna är många med att behålla företagets befintliga kunder över tid och fördelarna bara växer med tiden. Grafen ovan är framtagen av Frederick F. Rechheld (The Loyalty Effect, 2001), affärsstrateg och författare inom lojalitetsmarknadsföring, och den visar på fördelarna. Visst finns det skillnader mellan branscher, men på det hela taget så är grafen talande oavsett verksamhetens art.
Det lönar sig att behålla de redan befintliga kunderna, eftersom:
En bra reflektion är att fundera över hur stor del av resurserna som läggs på nykundsbearbetning och hur stor del som läggs på de redan befintliga kunderna. Vi möter nämligen ofta inställningen att “Våra kunder har ju redan valt att köpa från oss, de är lojala”. Utifrån köpdata ser vi att så inte är fallet – kunder rör på sig. Av olika anledningar byter de leverantör.
Där har du konkret vad du bör göra. Vänta inte, sätt igång. Risken är annars att någon annan smiter före.
Lycka till!
Erik Jonsson Kumlien, VD
erik@ccustomer.se
+46 70 362 76 22
CCustomer AB är ett konsult- och SaaS-bolag som har utvecklat en faktabaserad metod, med tillhörande programvara, för att hjälpa säljteam att bli mer effektiva, så att man säljer mer. Bolaget grundades 2013.
Säljarbete sker medvetet och glädjefyllt.
Telefon: +46 8 400 26 116
E-mejl: info@ccustomer.se
CCustomer AB
Landsvägen 50A, 4 tr
172 63 Sundbyberg